توضیحات عکس

عطر درمانی

عطر درمانی

عصاره گیاهان و روغن‌های معطر تأثیر بسزایی در سیستم عصبی و ایمنی بدن دارد. یکی از مهم‌ترین حواس پنج‌گانه، حس بویایی است. اهمیت به این حس، می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کند. دانشمندان و محققان با آزمایش و تحقیق روی تأثیر عصاره‌ها و عطرها بر روی بدن انسان، به علم عطر درمانی دست‌یافته‌اند. همچنین عطر درمانی در طب سنتی نیز به‌کاررفته است. رایحه‌درمانی یا عطر درمانی یکی از مفیدترین درمان‌ها برای روح و جسم ما است. به این نوع درمان آروماتراپی می‌گویند. معنای این کلمه عطر و درمان است. به همین منظور از واژه آروماتراپی برای عطر درمانی استفاده می‌کنند.

استفاده از عطر درمانی به چه شکل است؟

استفاده از رایحه‌های مختلف عطرها روی سیستم عصبی مغز اثرگذار است. رایحه ها، موجب تسکین سلول‌های مغز شده و حس آرامش‌بخشی را به همراه دارد. روغن‌هایی که از گیاهان معطر گرفته می‌شود؛ مناسب برای تسکین درد و التیام‌بخش هستند. به طور مثال از عطرهایی با رایحه‌های شکوفه پرتقال، لیمو و ترنج برای رفع استرس و اضطراب می‌توان کمک گرفت. عطر زنانه یارا، عطر مردانه سحاب، عطرزنانه گیتی جزء این دسته رایحه ها می باشند.

سرآغاز عطر درمانی از کجا بود؟

این موضوع به هزاران سال پیش برمی‌گردد. مصر باستان مبدأ شروع این نوع درمان بود. چین و هند و بسیاری دیگر از کشورها از عصاره و روغن گیاهان برای درمان و مومیایی بکار می­گرفتند. در دوران شیوع بیماری وبا، مردم بر این عقیده بودند سوزاندن روغن‌ها و بوی خوش آن‌ها به پیشگیری از شیوع وبا کمک می‌کند. در قرن دهم ایرانیان نیز به تقطیر اسانس گیاهان پی بردند. محققان بر این باورند، افرادی که حس بویایی خود را از دست می‌دهند، دچار بیماری‌های روانی مانند استرس و اضطراب می‌شوند که این دلیل بر اهمیت بو و استشمام در زندگی انسان‌ها دارد.

عطر درمانی چه فوایدی دارد؟

بسیاری از روغن‌های گیاهی خواص ضد درد و التیام‌بخش زخم‌ها و آکنه‌ها را دارا هستند. عطر درمانی امروزه یکی از درمان‌های مؤثر برای مقابله با استرس و افسردگی است. این روزه که تعداد این افراد رو به افزایش است بهتر است از این روش درمان، بهره‌گیری کنند. استفاده از عطر‌هایی با رایحه لیمو، پرتقال یا سیب و گل سرخ و یاسمن به این افراد پیشنهاد می‌شود. بی شک بعد از مصرف مداوم، تأثیر و نتیجه آن را خواهند دید.

 چه رایحه‌هایی در عطرها خاصیت درمانی دارند؟


رایحه گل

اسانس گل، به خصوص گل رز به‌سختی به دست می‌آید. این رایحه به‌عنوان رایحه آرام‌بخش در میان عطرها شناخته شده است. رایحه گل سطح انرژی را بالا می‌برد. در ایجاد آرامش و سلامت سیستم ایمنی بدن نقش بسزایی دارد. همچنین باعث رهایی از انقباض عضلات می‌شود.

رایحه لیمو

این رایحه از محبوبیت خاصی بین افراد برخوردار است. رایحه لیمو، به افزایش تمرکز و فعالیت سلول‌های مغزی کمک می‌کند. همچنین کاهش‌دهنده استرس و تنبلی است. این رایحه، آرامش کافی در محل کار برای شما ایجاد خواهدکرد.

رایحه وانیل

برخی بر این باورند، وانیل تنها در شیرینی‌پزی‌ها مؤثر واقع شده است. اما خلاف این عقیده، وانیل یکی از خوشبوترین رایحه‌های به کار گرفته شده در صنعت تولید عطر است. خواص درمانی این رایحه بسیار بالاست. کاهش درد، درمان افسردگی، کسلی و آرامش بخش بودن از فواید عطرهایی با رایحه وانیل است.

رایحه یاس

گل یاس به‌خودی‌خود از عطر مطلوبی برخوردار است. این رایحه در عطرها به درمان بی خوابی کمک می کند. زیرا آرامش‌بخش و کاهش‌دهنده استرس و اضطراب است. در نتیجه خواب راحتی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

رایحه دارچین

یکی دیگر از عطرهای درمانی، عطرهایی با رایحه دارچین است. این رایحه به حفظ تعادل بدن کمک می‌کند. افزایش‌دهنده انگیزه در سلول‌های مغزی است. رایحه دارچین به کنترل خشم و عصبانیت کمک می‌کند.

رایحه قهوه

عطرهایی با رایحه قهوه، بسیار انرژی‌زا و شادی‌آفرین هستند. این عطرها رایحه تلخ دارند. خواص در مانی این رایحه در سردرد و کاهش میگرن نقش دارد.

رایحه نعناع هندی

بوی تند رایحه نعناع، تقویت‌کننده انرژی و ذهن است. اگر افکار منفی شمارا آزار می‌دهد و تمرکز کافی ندارید، از عطرهایی با این رایحه استفاده کنید.

رایحه سیب

رایحه سیب، از رایحه‌های کاهش‌دهنده فشارخون است. آرامش اعصاب و ذهنی آرام با مصرف این رایحه برای شما امکان‌پذیر است.


چه بیماری‌هایی توسط عطر درمانی کنترل یا درمان می‌شوند؟

بیماری‌هایی چون اختلال خواب، احساس ضعف و خستگی دائمی، افسردگی و استرس و التهاب مفاصل توسط عطر درمانی کنترل می‌شوند. خواص اصلی عطر درمانی در کاهش و تسکین بیماری‌ها، ایجاد آرامش و کاهش استرس است. حذف این عامل مهم از سیستم روحی و روانی بدن باعث پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها می‌شود.


چه افرادی از عطر درمانی نباید استفاده کنند؟

افرادی که دارای بیماری آسم شدید هستند، باید کمی رعایت کنند. این افراد نباید به طور خودجوش از عطر درمانی برای بیماری استفاده کنند. زیرا برخی از رایحه‌ها آلرژی‌زا هستند و ممکن است بیماری آن‌ها را تشدید کنند. ازآنجایی‌که عطر درمانی در درمان آسم هم مؤثر است؛ بهتر است با مراجعه به یک آروماتراپیست این روش درمانی را پیش بگیرند.

آروماتراپی برای درمان بیماری‌ها به کار می‌رود، اما تنها روش در درمان بیماری‌های خاص نیست. بلکه یک مکمل درمانی به‌حساب می‌آید. مهم‌ترین فایده عطر درمانی، کاهش استرس و اضطراب بوده و به تقویت اعصاب کمک می‌کند. اگر سلامت روح و جسمتان برایتان حائز اهمیت است؛ به عطر درمانی توجه کنید. در انتخاب رایحه عطرهایتان دقت کنید؛ تا از آرامش فکری در طول روز بهره ببرید. شایان به ذکر است، عطر درمانی ممکن است برای برخی ایجاد حساسیت کند. حتماً قبل از خرید عطر برای درمان با یک آروماتراپیست مشورت کنید.

 

0 دیدگاه

ارسال یک دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های اجباری با علامت * مشخص شده اند.

برای ارسال دیدگاه وارد شوید.